Nieuws

Aan het woord: Buurtbemiddelaars

Buurtbemiddeling is een methode die 25 jaar geleden over is komen waaien uit Amerika. Twee goed getrainde vrijwilligers gaan samen op pad om te bemiddelen bij burenruzies. Via een cursus leren de vrijwilligers hoe ze neutraal, zonder belang en zonder oordeel te werk kunnen gaan. Wim Kloek en Henny van der Meer volgden de cursus en spreken inmiddels uit ervaring.

Wim Kloek: “mensen helpen, het geeft een goed gevoel. Deelname aan buurtbemiddeling is vrijwillig, voor ons is het altijd anders en een uitdaging. Ik zie ons als een cadeau wanneer we voor de deur staan, aan hen de vraag of ze het uit willen pakken. Er is altijd een verhaal A en een verhaal B. Maar al bij het eerste telefonisch contact kan iets ontstaan. ‘Misschien was het inderdaad ook niet zo netjes wat ik deed’. Tijdens het gesprek gaan we terug in de tijd – alsof we een ui pellen - en vragen door over hun irritatie zonder standpunt in te nemen. De heuvel moeten we dan een beetje vlak schuiven, men heeft vaak een tunnelvisie. Het lijkt alsof we een gereedschapskoffer bij ons hebben en eruit halen wat we nodig hebben tijdens het gesprek. Misschien gaan we wel vijf keer over dezelfde rotonde, zolang we maar wel de juiste afslag nemen. En ook wanneer de andere partij niet met ons wil praten, dan is er wellicht toch een zaadje geplant. Want niemand vindt trammelant fijn. Nee, we zijn geen rijdende rechter. We veroordelen niet, we willen gewoon het contact verbeteren. En we gaan uiteraard niet met hun verhaal aan de haal. Zo weinig mogelijk wordt op papier gezet.”

In beweging krijgen
Henny van der Meer: ”Ik heb gewerkt in de psychiatrie en maatschappelijk werk. Het triggert mij om mensen dat duwtje te geven en het leven weer fijn te maken. Spannend is het ook. Je belt aan, niet wetend hoe het volgende uur eruit gaat zien. Vaak is het misgegaan in de communicatie. Even appen naar de buren en het is klaar denkt men vaak, maar dat is natuurlijk niet zo. Vaak spelen ruzies al te lang, meteen in het begin met elkaar praten lost al veel op. Het tweede gesprek is op een neutrale plek, dat voelt voor beiden onafhankelijk. Dan kan door hen verteld worden wat het met ze doet, wat zijn de pijnpunten? Luisteren, achteroverleunen, de normen kenbaar maken en kijken wat de gemeenschappelijke punten zijn. En dat is vaak rust en woongenot. Daarin moeten we consensus zien te vinden, door beide partijen in beweging te krijgen. Dan vindt men vaak zelf de oplossing. Weet je, er is weer een gesprek. En dat is al winst. Het leven is te kort om ruzie te maken.”

Geluidsoverlast
Vooral in de maand juni kwamen er veel meldingen binnen. Door de warmte zaten veel mensen vaak tot de kleine uurtjes buiten en dat leverde irritatie op bij omwonenden. Geluidsoverlast staat met stip op nummer een, maar volgens Nienke Gerrits van De Stuw zijn tegenwoordig ook cultuurverschillen de oorzaak van trammelant met omwonenden. “Grote gezinnen in kleine woningen en kinderen die gewend zijn om tot ‘s avonds laat buiten te spelen”, noemt ze. Bij haar komt de eerste telefonische melding binnen van een van de partijen, waarna wordt bepaald of buurtbemiddeling ingezet kan gaan worden. Zo vallen familieruzies hier niet onder. Dan volgt een bezoek aan de beller, door twee bemiddelaars die daarna ook de andere partij in eigen omgeving aan het woord laat. Daarna volgt een bemiddelingsgesprek tussen beiden in een neutrale omgeving, zoals een multifunctioneel centrum. Na zes weken wordt nog een keer telefonisch contact opgenomen om afsluitend te praten over de kwestie. Daarna laten de bemiddelaars de zaak los.

In totaal zijn zo’n 14 bemiddelaars nodig in de toekomst voor de gemiddeld 70 meldingen per jaar in de gemeente Hardenberg. Vechtdal Wonen, De Stuw en de politie juichen de buurtbemiddeling toe.

Wil je meer weten over buurtbemiddeling? Neem gerust contact met ons op.
Dit kan via de mail: buurtbemiddeling@destuw.nl of per telefoon: 0523-267478.